Prenumerera och spara 5% Läs mer

Frisk hud & blank päls hos hund - inifrån och ut

En hund med blank och fin päls, elastisk och mjällfri hud utan klåda och mjuka friska trampdynor - det önskar nog varje hundägare sin hund. Hundens hud och päls avslöjar mycket om hundens allmänna hälsa. Det finns flera olika typer av foder som stödjer hundens hud och päls, både veterinärfoder som ges till hundar som lider av hudbesvär till följd av sjukdom, och friskfoder för hunden som behöver lite extra stöd på vägen mot en frisk hud och päls. Fodertillskott med essentiella fettsyror kan ge stöd åt hud och päls inifrån och ut.

Här har vi samlat tips och råd för hundar med hud- och pälsproblem som kan hjälpas med ett speciellt veterinärfoder, friskfoder eller med ett fodertillskott som ger stöd åt hud och päls. Klicka på länkarna nedan för att komma till det avsnitt du önskar läsa mer om.

Veterinärfoder för hundar med hudproblem >>
Fodertillskott som hjälper hunden med hud och päls >>
Friskfoder för hundar med känslig hud och päls >>
Viktiga ingredienser för hud och päls >>

En matt eller gles päls kan vara tecken på underliggande sjukdom, parasiter, allergi eller matintolerans. En frisk hund ska ha en elastisk hud utan utslag, eksem, rodnader, mjäll och sår. Om din hund uppvisar något av de sistnämnda är det dags för ett veterinärbesök för att utreda orsaken till besvären.

Veterinärfoder som hjälper hunden med hud- och pälsproblem

Ett veterinärfoder är ett dietiskt foder som ges i samråd med veterinär som helfoder eller som en del i en behandling. På VetApotek hittar du flera dietfoder för hundar med kroniska hudsjukdomar som exempelvis atopisk dermatit eller seborré. Vi har även veterinärfoder som används för hund med foderallergi, hudinfektioner och allergiska reaktioner i samband med t.ex. insektsbett eller svampinfektion. Några exempel på sådana foder är Royal Canin Skin Care, Royal Canin Veterinary Dog Derma Anallergenic, Purina Pro Plan Veterinary Diets Hypoallergenic och SPECIFIC Food Allergen Management.

Till veterinärfoder för hud & päls >>

Har du en allergisk hund?

Tillfälliga hudproblem hos hund, öronbesvär eller klåda behöver inte betyda att din hund har hudsjukdom eller allergi. Om problemen är återkommande bör du dock kontakta en veterinär som kan hjälpa dig att ta reda på orsaken till hundens besvär. Om din hund visar symptom och besvär som hudproblem, klåda, utslag,  öroninflammation eller andra hudirritationer kan det vara ett tecken på att hunden har foderallergi eller allergi mot luftburna allergener i omgivningen (t.ex. pollen eller dammkvalster).

Läs mer om allergi hos hund >>

Fodertillskott för hundens hud och päls

Som tidigare nämnt kan en matt och torr päls eller pälsavfall vara symptom på underliggande sjukdom hos hunden. Men det kan också bero på att hunden av olika anledningar inte får i sig alla näringsämnen som den behöver för att bibehålla en frisk och glansig päls. En hund som drabbats av svamp, eksem, mjäll eller klåda kan behöva komplettera sin vanliga kost med näringstillskott som främjar pälsen genom att mjuka upp och återfukta hundens hud. Oljor med omega 3 och 6 är en vanlig behandling för både hundar och människor med torr hud. Även vitamin B och E bidrar till att hålla pälsen och huden i bra skick. Många som tillsatt olja med essentiella fettsyror i hundens kost upplever en förbättrad kvalitet på hundens trampdynor, hud och päls.

Tips kring fodertillskott för hundens hud och päls

• Under fällningsperioder och pälsbyte kan b-vitamin hjälpa din hund att behålla en god pälskvalitet.
• Ett multivitamintillskott med vitaminer, mikromineraler och spårämnen är ett smidigt alternativ för din hund. Vitaminer, mikromineraler och spårämnen har en avgörande roll för hudens och pälsens kvalitet och välmående.
Linfröolja innehåller en hög koncentration av de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 som är viktiga för hundens päls och hud.
Laxolja innehåller omega-3 fettsyror som kan hjälpa din hund med matt päls, torr hud och torra tramdynor.
• Vegetabiliska näringsoljor, t.ex. Nutrolin Skin & Coat, med essentiella fettsyror från växtriket främjar hundens hud, trampdynor, klor och päls.

Friskfoder som främjar hud och päls

Det finns mycket du kan göra för att bidra till en frisk hud och päls och förebygga hudåkommor hos din friska hund. Det finns speciella schampo, salvor och krämer som kan hjälpa hunden med torr eller mjällig hud och torra trampdynor. Men precis som med oss människor så kommer skönhet och hälsa inifrån – då är kosten a och o. Det finns en uppsjö av hundfoder som är speciellt utvecklade för att bibehålla en frisk och glansig päls, både för hunden med känslig hud, samt förebyggande foder för hundar som är helt friska.

Kvalitetsfoder från välkända foderleverantörer innehåller essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler som hjälper den friska hunden att bibehålla en blank päls och frisk hud. En del hundar och vissa hundraser kan dock behöva lite extra omsorg med hud och päls, och då finns speciella hundfoder med extra tillskott av utvalda näringsämnen som stödjer hud och päls. Se exempelvis Purina Pro Plan Dog sensitive skin, Royal Canin Coat Care WET, Eukanuba Dog Daily Care Sensitive Skin eller Hill's Canine Derm Defense.

Viktiga ingredienser för hud & päls

Ett hud- och pälsstödjande foder ska vara rikt på protein och innehålla nyttiga näringskomplex som exempelvis omega-fettsyror, linfröolja, vitaminer, aminosyror och antioxidanter. Andra viktiga näringsämnen för en frisk hud är biotin, zink och koppar. Dessa bidrar tillsammans till att bibehålla en sund fuktbalans i huden, stärka hundens immunförsvar, främja hudens skyddande barriär och bildandet av nya hudceller, vilket ger en synligt friskare och härligt glänsande päls.

Protein & fettsyror

• Taurin (aminosyra) – främjar och stärker hud & klor
• Omega 3 & 6 – antiinflammatorisk & immunförsvarsförstärkande, främjar uppbyggnad av hudbarriären och stödjer en sund fuktbalans i huden
• Hydroliserat protein – protein som behandlats (sönderdelats) för att minska risken för utveckling av foderallergi